lunes, 8 de junio de 2020

LA CIÈNCIA DE LA COMPRA

LA CIÈNCIA DE LA COMPRA

 

Fer la compra del menjar es possiblement una de les tasques que més es repeteixen al llarg de la nostra vida, i a més una de les més importants.

A aquest article, tractarem de relacionar el nombre de diners setmanals gastats a comprar menjar, amb el nombre de persones a la unitat familiar ,el nombre de vegades en la que es reparteix aquesta compra I una valoració personal sobre 10 de la qualitat dels productes en comparació amb restaurants.

Les dades han sigut obteses mitjançant enquestes personals de Google, processades mitjançant Excel i representades mitjançant StatGraphics.

Ací podem veure com està repartida la freqüència de diners gastats a una família amb un histograma.

Al seu costat podem veure el percentatge de com es divideix el nombre d’integrants de la família amb un diagrama de sectors.

 

 

Podem veure també la relació que té els diners gastats amb el nombre de persones mitjançant un resum de els factors principals més importants.

Destaquem com el ser dues persones resulta especialment car en termes de mitja per persona, i la més econòmica ser 5 amb una diferència molt significativa (menys de la meitat)

Com és possible que açò passe?
Doncs bé, fent un anàlisi dels productes dels supermercats el que més trobem son productes amb quantitats grans, més apropiades per  a una família de 4 o 5 persones que una de 2.

 

Si ens fixem amb el nombre de vegades que es va a comprar i els diners gastats podem veure el següent;


 

Com es pot veure no hi ha quasi diferència entre el distint nombre de vegades que es va  a fer la compra i els diners gastats, a excepció de les 3 compres setmanals el que resulta un poc més car (encara que açò es pot deure a que la majoria de famílies de dues persones compren en 3 dies, per tant anem a comprovar-ho). Açò és podria relacionar amb    .que un major nombre de compres resulta    innecessari, però es descarta aquesta hipòtesi al veure que les 4 compres setmanals no tenen cap increment de gastament.

Per comprovar la possiblitat d'un error d'interpretació amb l'anomenat abans, realitzam un diagrama de caixa i bigots amb només les families de dues persones


Ha estat una sorpresa veure que el que més es repeteix a les compres setmanals filtrades per a unitats familiars de dues persones te la mitja i la mitjana en 2, i  el quartil 1 i 3 estan a una separació quasi idèntica de 1 i 3 respectivament, per tant el resultat anterior NO s’ha vist influenciat per el nº de persones. Per tant recomane no fer tres compres setmanals, ja que estalviaràs temps i diners.

 

 Finalment tractarem de veure si surt algun tipus de relació amb les valoracions personals respecte a la qualitat dels productes i els diners gastats, així com l’edat.

Per tal de donar-li interès, partirem de que esperem no trobar cap relació amb els diners i la qualitat, ja que aquestes compres son molt generals, de vegades repetitives, i els productes es veuen influenciats per el cuiner habitual, a més a més la gent no té tendència a ser sincera.
(Durant la recollida de dades, molta gent puntuava amb 8, 8.5, 9... Aquesta gent comprenia quasi el 80% de la població mostral, però al demanar-li que valoraren amb relació als restaurants visitats recentment trobàvem fins i tot quatres.)

 

 Ací veiem la valoració, edad i diners gastats mitjos, i la seua desviació estandard

 

VALORACIO PERSONAL

EDAD

DINERS/SETMANA

Recuento

117

117

117

Promedio

6,40171

42,1197

82,9145

Desviación Estándar

1,67672

16,5515

15,4544

Coeficiente de Variación

26,1917%

39,2963%

18,6389%

Mínimo

4,0

18,0

55,0

Máximo

9,0

77,0

110,0

Rango

5,0

59,0

55,0

Sesgo Estandarizado

-0,0953108

2,11835

-0,216237

Curtosis Estandarizada

-2,63741

-1,46571

-2,31421

TAULA PER PODER VEURE COM ESTÀN REPARTIDES LES VARIABLES

 

Per poder analitzar si una variable te influència en altra, utilitzarem la taula ANOVA, que amb el seu P-Value ens indicarà si la variable diners/setmana i edad afecten a valoracio:

ANOVA amb Diners/Setmana

Fuente

Suma de Cuadrados

Gl

Cuadrado Medio

Razón-F

Valor-P

Entre grupos

172,07

48

3,58478

1,58

0,0405

Intra grupos

154,05

68

2,26544

 

 

Total (Corr.)

326,12

116

 

 

 

 

Com podem veure i a diferència de la hipòtesi inicial, el Valor-P es 0.0405 < 0,05 , el que ens indica que la variable diners / setmana te un efecte influent directe sobre la variable valoració personal amb un 95% de confiança.

(Definitivament rere la justificació de la pregunta i els canvis dels resultats si que la gent ha tractat de ser el mes objectiva possible)

I ara observarem la variable Edat amb la taula ANOVA:

Fuente

Suma de Cuadrados

Gl

Cuadrado Medio

Razón-F

Valor-P

Entre grupos

132,596

47

2,82119

1,01

0,4845

Intra grupos

193,524

69

2,80469

 

 

Total (Corr.)

326,12

116

 

 

 

 

I com veieu, els resultats obtesos indiquen que no hi ha una correlació significativa entre Edat i valoració (cosa que deuria d’ocórrer).

 

Bibliografia:

Enllaç a l’enquesta utilitzada per a la realització del treball i a l’Excel amb les dades:

“https://forms.gle/dHJAgWhR362URBcy5”          (enquesta)

“https://docs.google.com/spreadsheets/d/1abSJzXQe0SzTLeXIwJTQnvNNIJmoUqUp2bsoWa_I2nM/edit?usp=sharing”                     (Excel)  


3 comentarios:

  1. This article seemed quite interesting to me, thanks Raül for the detailed analysis of the procedures and the detail of providing the excel. Honestly great

    ResponderEliminar
  2. Un treball complet Raül ,amb gran informació aportada.

    ResponderEliminar
  3. Buen trabajo, me ha sorprendido el Excel y la encuesta nunca suele aparecer.
    En cuanto a la información muy interesante, y se nota un nivel avanzado por ese uso del ANOVA.
    En general un gran post.

    ResponderEliminar